Tuesday, 21 June 2011

mood : hopefully :-)

Assalamualaikum syg :-) Syg pd pg 21 hb jun nieh owg ckop epy taw..
Syg nk taw 1st tyme auw owg mimpi tgtg kite hee :-D
Dlm mimpi tuh kite dah kawen auw..then siap adew bby yg comel plak taw <3
Alhamdulilah owg adew rezki menjd seorg physio di slh sebuah umah owg tua taw..
Owg trus bersyukor taw bile terjge td then berdoa sgt ia menjd kenyataan syg..
hooppee sgt2!!
 ~mood menunggu ~
<3 siti atiqah mohd ali

Monday, 20 June 2011

Hmm td baru lps sent msg kat mama Wandy.. minx maap sbb meluke kan aty anak dy.. Makcik, kalau makcik nk tawu ieqa tringin sgt nk luahkan kat makcik apew yg ieqa alami.. Temasok mak ieqa sendiri.. Supaya ieqa ase kuat tok hadapi sume niyh.. Tp ieqa ta bole nk luahkan sume tuh.. Ieqa tanak mAk+makcik tawu apew yg ktowg alami.. ieqa nak minx maap.. Ieqa perlukan ruang tok hadapi sume niyh.. hmm to wandy, awk kuat kan.. Owg nk minx maap jgk atas segale nye.. kate2 sy pade awk td.. Sy tawu ia menyakitkan+melukakan aty awk.. Tp aty owg lagi terluke dgn sume niyh.. Sory sbb penting kan diri sndr..

ary2 yg penoh penyesalan :-(

assalamualaikum.. hey guys.. sory this post just 4 my swety ieqaby.. hmm ntah laa.. 1 ary nieh lemah sgt.. cmlm lagi laa.. ats bwh seram sejuk jewp.. awk.. npew awk mbik keputosan cmnie yunk.. awk tawu kan.. sy sgt mencintai awk.. sgop wat pape pown.. awk soh jew pape pown kecuali berpisah dgn awk..x  cri awk lg.. awk tawu kan prasaan sy cne.. sy bkn x respect keputasan awk.. sy bkn yer x pphm prasaan awk.. tp awk.. pliz sgt.. ini bkn jln penyelesaian yer.. awk.. sy still egt lg jnji awk.. awk pena wat plan tok kite an.. tp npew awk nk mcm nieh plak.. awk.. sy nyesal sgt awk.. sy ngaku.. byk sgt kesallahan yg sy wat.. sy btol2 nyesal.. sy pownn dah x ngulangi yer.. awk.. sy arap sgt awk pat jd penyeri dlm kehidupan sy smpai bile2.. sy epy sgt wak...bahagie jewp.. awk nk tgk sy epy kan.. tp npew awk wat sy cmnie.. awk..sy sedeyh sgt.. nie bru sehari.. awk..sy mengharap sgt.. awk tawu.. sy pegg jew nset 2 taw.. tggu awk ntaq msj.. sy rindu sgt mse2 yg lps 2 syg...
sory sy terpkse stop.. sy dah xtahan yunk..
nty owg dah stabil owg smbg alik eah...
love u syg...
soooooo much...
sy xkan lupe pesan awk.. sy akn tgk blog nie slalu :-(

Thursday, 16 June 2011

Detik percintaan kami

Assalamualaikum ,,Sorry sbb baru nak terangkan kepada kowg kenapa bLog ini dibuat atas nama ieqabywandy.. Blog niyh adalah utk ktowg berdua.. Tujuannya adalah untuk menjadi diari kenangan ktowg bersama.. Then kalau kowg tgk dew tips2 cinte tuh kan, tuh sume tok hubungan ktowg.. Tp kalau kowg nk gune kan pown tape sbb aq pown mik dr bLog Cinte untuk dijadikan rujukan bg hubungan ktowg ni.. hehehe! Jgn mara yerr..

Oke kat sinie aq nak cite tentang detik2 mulanya hubungan ktowg.. Pada mule nye aq mengenali Wandy from house mate dy. . Actually aq nan House mate dy mmg da knl dlu.. Then ntah cam ne House mate dy leyh plak knl kana q pada wandy niyh.. Tp tok pengetahuan kowg ktowg knl melalui Myspace+ym j taw mase tuh.. HAHHA! Ntah cam ne adew 1 ary tuh ktowg bertukar nO phone.. Then menjadi rapat.. Wandy la peneman aq mase tuh, yelaa mase tuh aq ta kuat nk lalui sume yg da belaku nan hbgn mase lalu aq..

Kowg nak tawu sampai kan aq nak mik Lesen L pown payah auw.. sbb pikiran aq bercelaru, brape byk kali failed je.. Nasib Wandy muncul dan memberi semangat pada aq.. Start dari tuh, ktowg smakin rapat.. 6 Nov 2009 merupakan tarikh ktowg declare couple.. Dan bermula lah kehidupan aq yang baru bersama insan yg baru.. 

Pada mula nya, aq mmg tidak menyayangi nya tetapi dy telah membuatkan aq jatuh aty pada nya saat dy demam di Melaka ketika aq, aimie (kawan baik ku) dan wandy ke Melaka utk berjumpe dengan jebat ( ex boi aimie). Di situ bermulanya bibit2 syg ku kepadanya.. Hubungan ktowg berlalu seperti biase tetapi pelbagai dugaan yg ktowg lalui.. Sampai membuat kan aq tak kuat dan hilang kepercayaan kepadanya lagi.. Aq tidak menafikan, walau pun kini hubungan kami sudah mencecah 1 tahun 7 bulan tapi aq tetap tidak dpt melupakan ape yg telah wandy bwt kepada ku..    

~sambungan~

Sifat Cemburu..


CEMBURU disebabkan oleh perasaan iri hati, kurang percaya atau syak wasangka terhadap pasangan. Setiap pasangan yag bercinta tentu pernah berasa cemburu, takut kekasih diambil orang atau takut si Dia beralih arah kepada orang lain.

CEMBURU ada dalam pelbagai sifat sama ada secara positif dan negatif. Bila menyebut perkataan cemburu, pasti ramai yang menganggap golongan wanita lebih kuat cemburu. Sebenarnya, sifat cemburu bukan hanya dimiliki oleh golongan wanita malahan golongan lelaki juga.

EMOSI memainkan peranan yang penting dalam hidup. Bila emosi mula terganggu, mulalah kita berfikir yang bukan2. Oleh itu, perasaan cemburu perlu dikawal dalam perhubungan supaya pasangan tidak berasa rimas dan bosan.

Untuk MENGATASI cemburu, kita perlu menggunakan fikiran untuk mengawal emosi dengan berfikir secara rasional dan matang. Jangan sesekali membiarkan fikiran berfikir perkara yang akan memburukkan lagi emosi cemburu. Berfikir lah secara positif apabila mula dihantui perasaan cemburu.

Kerana ia bukan sahaja dapat mengatasi perasaan cemburu malahan pasangan akan berasa lebih disayangi kerana kite lebih memahaminya. Seandainya si Dia sememangnya MENIPU, biarlah masa atau keadaan yang menentukan semuanya.

Sebab Mengapa Hubungan Tidak Mampu Bertahan Lama

1. Menipu
Menipu adalah "pembunuh" utama dalam sebuah perhubungan. Ia umpama ledakan gunung berapi yang meletus hebat. Ada yang menipu untuk "menyelamatkan" sebuah perhubungan, namun mereka tidak mahu hati pasangan terluka. Sesetengah orang tidak dapat menerima bahawa hati mereka telah di permainkan.
2. Harapan / Kebebasan
Ada pasangan meletakkan harapan yang sangat tinggi kepada pasangannya malah mereka bergantung penuh kepada pasangan. Ada lelaki menyukai hal ini tetapi ada juga yang sebaliknya. Di sinilah timbulnya konflik yang mungkin menyebabkan hubungan terputus di tengah jalan. Ada pula lelaki yang inginkan kebebasan, tetapi dikongkong. Hal-hal beginilah membuatkan perhubungan tersekat.
3. Terlalu Memikirkan Aspek Perkahwinan
Perhubungan yang sihat biasanya berlangsung dalam suasana yang sangat harmonis. Ia perlu diisi dengan kasih sayang dan sikap saling memahami. Bila semua ini ada barulah perhubungan boleh sampai ke peringkat serius. Tapi sesetengah wanita, yang baru saja berkenalan terus saja mengharap akan ia berakhir dengan perkahwinan. Mereka takut jika perhubungan dijalinkan hanya sia-sia sahaja. Jadi kalau timbulnya konflik ini, perhubungan boleh menjadi putus.
4. Mengungkit Hal Yang Lalu
Menjadi kepantangan bagi sesetengah orang untuk mengungkit hal-hal yang lepas. Apatah lagi jika mengungkit akan kekasih lama. Belajarlah dari kesilapan, jangan mengungkit kisah lalu kalau anda sayangkan perhubungan.
5. Berbeza Pendapat
Dalam menjalin sebuah perhubungan, perbezaan pendapat memang sering terjadi. Kita mempunyai idea yang berbeza dengan pasangan dan hal-hal inilah yang membuatkan pasangan sering berbalah. Ada yang mempunyai cita-cita tetapi tidak dapat ditunaikan hanya kerana pasangan tidak mengizinkan. Itu adalah antara perkara yang boleh membantutkan sesebuah perhubungan.
6. Status Yang Tinggi
Ada sesetengah pasangan sangat gembira dengan perhubungan yang dijalinkan. Mereka sangat bahagia namun ada sesetengahnya begitu mementingkan status diri. Mereka memilih pasangan yang dirasakan sangat sesuai dengan diri mereka.
7. Hal-hal Yang Menyakitkan Hati
Ada perkara yang dibuat oleh pasangan memang menyakitkan hati. Malah sanggup melakukan hal-hal bodoh semata-mata mahu menyakiti hati orang lain. Jadi kalau inilah yang terjadi, hubungan anda pasti tidak akan bertahan lama.
8. Kehidupan Yang Sangat Mendesak
Ada sesetengah pasangan memang suka menyusahkan pasangannya. Mereka sering memberikan masalah dengan membuat pelbagai perkara hingga ia menyakiti hati pasangan. Kehidupan yang sangat terdesak ini adakalanya membuatkan perhubungan tidak berlangsung dengan baik.
9. Kawan-kawan dan Keluarga
Tidak mustahil, kawan-kawan dan keluarga juga boleh membuatkan sebuah perhubungan menjadi tidak stabil. Pengaruh dari kawan-kawan dan keluarga boleh mempengaruhi keputusan. Jangan salah sangka, orang yang anda sayang pun boleh terlepas dari tangan jika keluarganya tidak menyukai anda.
~ tips ni sy perolehi drpd blog cinta~

Aku Permata – Salma Mentor 5



Lirik lagu Aku Permata – Salma Mentor 5

Terdampar jauh dihempas badai kuhanyut
Hati merintih terkunci mulut membisu
Perjalanan yang jauh bagai tiada sudahnya
Liku ranjau kutempuh dalam mencari jawapan

Di sudut kecil hatiku sering berkata
Apa yg terjadi ada hikmah sebaliknya
Kuberanikan diri menongkah arus yang deras
Demi hari esok ku relakan

Walau tiada tangan menghulur
Kan ku tetap berdiri teguh ku bangkit semula
Tuhan, hanya engkau mengerti
Perjalanan hidup seorang insan

Kini ku jauh memetik bintang di langit
Berakhir musim dingin kini mekar bunga indah
Tinggallah memori terpahat di dalam dada
Terjawab sudah segalanya

Aku hanya ingin merasa
Kemanisan hidup di dunia yang kudambakan
Tuhan hanya engkau mengerti
Perjalanan hidup seorang insan

Walau tiada tangan menghulur
Kan ku tetap berdiri teguh
Ku bangkit semula
Hanya titipkanlah doa
Agar permataku terus bersinar

Agar permataku terus bersinar

Cinta teragung- Hazama AF9




Lirik Lagu-Cinta Teragung


Maafkan aku sekiranya tak termampu
Untuk mencurahkan semua isi hatiku
Ternyata tak terkata
Rinduku padamu

Chorus
Ku takkan bisa menjadi lebih
Dari apa yang terdaya
Namun ku tetap berjanji
Akan masih mencuba untuk
Memujuk hatimu
Mencintai aku
Kerna semua yang ada
Hanyalah untukmu

Secebis perasaan ku hamparkan
Membawa sejuta harapan
Menagih cinta
Teragung darimu

Ulang Chorus

Maafkan aku sekiranya
Tak termampu untuk
Mencurahkan semua
Isi hatiku

Wednesday, 15 June 2011

Myvi Lama Atau Myvi Baru

Haa yang mana satu antare dua model ni akan menjd milik ku.. HAHHAH! Hnya bermimpi jelaa aq niyh,, Padahal nieyh kerete mak aq.. aq plk yg lebeyh2.. hee:P
Myvi Limited Edition
Myvi Baru

Actually, aq wat post niyh sbb perasaan ta sabar2 nak dapat kerete Pujaan ku iaitu Myvi.. Mane tak sabar nye, mak aq da oder lame dah tapi tak dpt2 jgk sampai keluaran Myvi yang baru keluar pown ta dpt lagi.. Apew la nasib badan kan.. HAHHA! tapi yang membuat kan kami tertanya2 model kereta mana 1 akan menjadi milik kami.. Yelaa mase tempah tuh kereta Myvi Model Limited Edition yang lame tuh.. Now kan da kua Model baru yang akan di lancarkan ecok "16 june 2011".. Kate mak aq, ta kesah la dpt yg memane janji dapat diguna kan.. hee:D tuh yg seronok aq dgr tuh.. HHAHAA! Tengs taw mak sbb sudi bg kereta Myvi niyh tok anak kesygan mu ini.. ;) Tp kowg jgn slh paham, kereta ni mak aq bg tok kegunaan aq untuk pergi ulang lik ke tempat praktikal nty.. Ini bukan untuk kesenangan aq k.. Ini adalah untuk kesenangan family aq untuk pergi kemane2.. Al maklum laa, kereta ayh aq yg skrg niyh ta dpt na menanpung seluruh adk bradik aq.. So dengan ada nye kereta baru niyh dapat la memberi kemudahan kepada kami ;)

Monday, 6 June 2011

1 years 7 moNth



Assalamualaikum, hey aLL.. Kowg mesty tetanye2 ann ape kne mengene tajuk entry aq ni 1 years 7 month dengan ape yang nk aq tulis pada entry kali niy...

Actually, arynie genap hubungan aq dengan wandyby selame 1 tahun 7 buLan.. Syukur sgt.. Tengs to Allah sbb hubungan ktowg da smpai ke ary ni.. Mcm ta caye pulak leyh bertahan slame niyh.. Mudah2an ktowg dipanjang kan jodoh ke jinjang pelamin dan hingga ke akhir hayat didunia mahupun di akhirat.. InsyaAllah.. To my sayangs, I Love u oke! Dun noty2, jgn wt pagai bukan2 lagi.. Yang paling penting jage diri dan hubungan kite bebaek.. If bukan jodoh kite tok besame, kite redha dan beserah je ea.. Tamoh sedeyh2 lagi yerr.. ;)
~ilysm~ From siti atiqah!

Sunday, 5 June 2011

annivesary setahun 7 bulan..yey!! syukor :-)

assalamualikum memot!! hee:-P syg.. EPY ANNIVESERY YG KEW  SETAHUN 7 BLN YUNK <3 ..
syg nk tawu abg epy sgt taw.. hope allah memberkati +  permudahkan lah hbgan kite nie eah.. supaye kekal bahagie shgge kew akhir hayat yunk..and hope kite di satukan kembali di syurga nty insyallah J
syg nk taw.. owg epy sgt taw.. dah lame kite x gadoh an :-P  tengs jgk coz post2 yg bergune 2 syg.. byk yg kite pat blajar dr situ an.. syg pown byk brubh abg tgk.. xnk mcm dlu lgi eah.. sme2 laa kite brubh k.. utok kebahagiaan hbgn kite eah.. :-)

Thursday, 2 June 2011

Memujuk Si Dia Yang Merajuk


Pada kebiasaannya, si Dia merajuk disebabkan berlakunya perselisihan faham di antara pasangan. Perselisihan faham ini boleh menyebabkan si dia tidak berpuas hati dan dia mengambil keputusan untuk membawa diri (merajuk) dan mendiamkan diri dengan tidak membalas mesej atau mengangkat call.
Apabila perkara ini berlaku, pasangannya akan berasa bingung dan pelik kenapa si dia perlu merajuk? Dan pasangannya akan terus cuba menghubungi si dia dan bertanyakan pelbagai soalan bagi menyelami perasaannya.

Kat sini terdapat beberapa cara untuk memujuk si Dia:-

1. Berikan si dia ruang untuk bersendirian
Apabila si Dia merajuk, si Dia sebenarnya memerlukan masa untuk menenangkan fikirannya. Dia perlukan masa untuk bersendirian bagi membolehkan si Dia memikirkan sedalam-dalamnya apakah yang telah berlaku. Apakah punca berlakunya masalah tersebut? Apakah tindakan yang perlu dia lakukan bagi menyelesaikan masalah itu? Dan pelbagai lagi persoalan yang dia cuba fikirkan bagi mencari jawapannya.
2. Sentiasa memberikan si Dia sokongan
Anda sebagai seorang pasangan yang memahami, berikan si Dia sokongan yang diperlukan. Jika si Dia mendiamkan diri dengan mebuat sesuatu tanpa mengendahkan anda, biarkan si Dia berbuat apa yang dia inginkan. Walaupun dari luaran kita nampak si Dia sedang membuat sesuatu, tetapi di dalam akal fikirannya si Dia sedang memikirkan masalah yang sedang berlaku.
3. Jangan bertanyakan tentang perasaannya
Ketika si Dia sedang merajuk, jangan sesekali bertanyakan apa yang sedang berlaku, kenapa dia merajuk, apakah perasaannya, dan sebagainya. Elakkan diri anda daripada bertanyakan apa-apa kepadanya. Ini kerana, kehadiran anda akan mengganggu konsentrasinya untuk menyelesaikan masalah tersebut. Dan ini akan menyebabkan si Dia akan semakin menjauhkan diri daripada anda kerana anda telah mengganggunya.
4. Buat sesuatu yang dapat mengembirakan hati si Dia
Pada ketika ini, si dia perlukan ruang untuk bersendirian. Jadi biarkan si dia bersendirian dan anda gunakan masa yang ada untuk mencari jalan untuk menghiburkan diri si Dia. anda.

Wednesday, 1 June 2011

Wanita bintang dan pelita Lelaki



Suke sgt ayt niyh.. ;)
Lelaki memerlukan wanita sebagai pelengkap kehidupan nya.
Dan wanita memerlukan lelaki dalam hidupnya.

Merajuk disebabkan ingin dipujuk..


Percaye lahh sememangnye orang yang merajuk ini ingin di pujuk dan di sayangi..
Jadi jangan lah membiarkan orang di sayangi merajuk lelame yerr..
Nanty hubungan jadi lebeyh terok if tidak dipujuk.. 
Kene pulak merajuk tetibe jdk marah..
Kan padah jdk nyerr tuh..

Cemburu Tandanya sayang, tetapi jangan berlebihan..

Dlm sesebuah perhubungan, tidak salah jika ada perasaan marah atau cemburu kerana ia sudah adat cuma jangan berlebihan. Emosi marah tidak harus menguasai diri kerana ia hanya akan mendatangkan keretakan dalam hubungan. Keretakan dalam sesebuah perhubungan berpunca apabila perasaan marah dijadikan perasaan utama. Ini berlaku apabila setiap kali wujud krisis dalam hubungan, setiap pasangan akan mula berfikir untuk memutuskan hubungan dan mencari pengganti yang mungkin lebih memahami perasaan diri yang sebenarnya.

Kadangkala masalah kecil diperbesarkan sedangkan masalah itu boleh diselesaikan dengan berbincang antara satu sama lain. Tetapi apabila perasaan marah sudah menguasai diri dan hubungan berakhir, lazimnya ia berlaku dengan alasan tiada jodoh dan sefahaman.

Memang benar jodoh itu di tangan Tuhan tetapi kita berhak berusaha agar jodoh kekal bersama orang tersayang. Tetapi jangan hanya sebelah pihak saja berusaha. Usaha mesti dilakukan kedua-dua pihak untuk mendapatkan hasil lebih memuaskan.

Tidakkah rasa sia-sia hubungan yang dijalin sekian lama terputus begitu saja hanya disebabkan cemburu pada pasangan? Terdapat dua langkah yang boleh diambil untuk mengelakkan perasaan cemburu mengawal hidup kita iaitu jujur dan setia.

Memang ada perkara yang tidak memungkinkan kita berterus terang tapi bagi mengelakkan pasangan memikirkan perkara yang bukan-bukan, lebih baik jujur dan berterus terang dengan pasangan bagi mengelakkan perselisihan faham berterusan.

Jika jujur pada pasangan, sudah pasti dia akan menaruh kepercayaan dan mengekalkan perhubungan itu hingga ke akhir hayat. Kesetiaan juga memainkan peranan penting kerana jika kita sayangkan pasangan, sudah pasti kita juga akan setia padanya.

Jika sayangkan seseorang, sudah pasti kita tahu siapa yang ada di hati. Jadi, apabila sentiasa mengingati pasangan, amat mudah untuk kita mengelakkan diri daripada berlaku curang pada pasangan.

Cinta terasa indah apabila ke mana saja kita pergi, si dia sedia menemani tetapi terasa pahit apabila kita ternampak pasangan berjalan berdua-duaan bersama insan lain.

Apapun, jangan biarkan marah dan cemburu terlalu menguasai diri. Berikut sedikit panduan untuk membantu kita menjauhi rasa marah dan cemburu, sekali gus mengekalkan keindahan hubungan bersama si dia:

~ Jangan sesekali memungkiri janji.

~ Sentiasa jujur kepada si dia kerana wanita atau lelaki memang benci apabila ditipu.

~ Beritahu si dia mengenai sesuatu perkara dengan tepat.

~ Jika si dia dalam keadaan bermasalah, sentiasa menggembirakannya.

~ Andai anda jujur, si dia akan setia kepada anda.

~ Jangan terlalu mengongkong dirinya kerana dia juga inginkan kebebasan.